Scenariusz lekcji matematyki V
Temat: Powtórzenie wiadomości o liczbach całkowitych.
Klasa: V
Cele lekcji:
Uczeń:
-
zna pojęcie liczby całkowitej, ujemnej
-
podaje przykłady zastosowania liczb ujemnych w życiu codziennym
-
rozumie zależności: dług - gotówka, temperatura dodatnia - ujemna, strata - zysk, wysokość nad poziomem morza - pod poziomem morza
-
potrafi podać liczbę przeciwną do danej,
-
umie dodać, odjąć, pomnożyć, podzielić dwie liczby całkowite,
-
wykonuje działania zgodnie z kolejnością wykonywania działań
Metody kształcenia:
-
aktywizująca
-
pogadanka
Formy kształcenia:
indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
-
tablica multimedialna z dostępem do internetu
-
smartfon lub tablet z aparatem, dostępem do internetu i aplikacją Plickers
-
smartfony z aplikacją do skanowania kodów QR
-
kody do aplikacji Plickers dla każdego ucznia
Czas realizacji lekcji:
1 x 45 minut
Przebieg lekcji:
-
Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji.
-
Sformułowanie celów lekcji.
Faza realizacyjna
-
Uczniowie odpowiadają na pytania:
Do czego służą liczby ujemne? Gdzie można się z nimi zetknąć w życiu codziennym? Czym różnią się od liczb naturalnych? Co to są liczby całkowite? Gdzie znajdują się liczby ujemne na osi liczbowej?
-
Nauczyciel przypomina zasadę dodawania i odejmowania liczb całkowitych, stosując pojęcie długu i zysku. Uczniowie rozwiązują na tablicy kilka przykładów, a następnie w celu sprawdzenia swoich umiejętności rozwiązują krótki test przy użyciu aplikacji Plickers. Zadania wraz z odpowiedziami pojawiają się na tablicy interaktywnej, a uczniowie za pomocą specjalnych „magicznych wzorków” odpowiadają na nie. Nauczyciel skanuje odpowiedzi i powtarza jeszcze zadania tego typu, z którym uczniowie sobie nie radzili.
Przykłady zadań do testu oraz kodów Plickers
Nauczyciel przypomina zasadę mnożenia i dzielenia liczb całkowitych. Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne przygotowane na platformie Learningapp.org.
https://learningapps.org/watch?v=pipmnf3pk18
Uczniowie, którzy posiadają smartfony z zainstalowanym skanerem kodów QR, skanują kod zadania, a następnie samodzielnie je wykonują. Pozostali korzystają z tablicy multimedialnej.
Uczniowie wykonują następnie jeszcze dwa ćwiczenia interaktywne z platformy learningapps.org :
- łączą w pary wyniki z odpowiednimi działaniami:
https://learningapps.org/display?v=p24bggctk18
- rozwiązują wspólnie test Milionerzy dotyczący liczb całkowitych:
https://learningapps.org/display?v=psp81ppuc18
Faza podsumowująca
Ewaluacja lekcji:
Nauczyciel prosi uczniów o wypełnienie kart z pytaniami:
Na lekcji najtrudniejsze było...............................
Najbardziej podobało mi się.................................
Uważam, że lekcja była.........................................